A TITKOS ÉS A PUBLIKUS

ÁLLANDÓ KIÁLLÍTÁS

KÉPTÁR - Herman Ottó Múzeum, Miskolc
2024 tavaszától látható A titkos és a publikus című kiállítás

A kiállítás a két műgyűjtő (Kövesi István és dr. Petró Sándor) – egymással több szempontból is párhuzamba állítható – képzőművészeti gyűjteményeit mutatja be.

A látogatókat szimbolikus értelemben a két műgyűjtő fogadja. A bevezető szakaszban Kövesi István és Petró Sándor személyével, élettörténetével ismerkedhetünk meg. Bepillantást nyerünk otthonaikba, ahová megpihenni, feltöltődni tértek, s amelyeknek legfontosabb „berendezése” maga a gyűjtemény volt. Az egyéni életutak a történelmi és műgyűjtéstörténeti háttéreseményekkel párhuzamosan, dokumentumfotókkal illusztrált idővonal mentén követhetők végig.

A TITKOS GYŰJTEMÉNY
Kövesi István gyűjteménye

Kövesi István (1911–1981) budapesti mészárosmester képgyűjteménye a hatvanas-hetvenes évekbeli magyar műgyűjtés kiemelkedő teljesítménye, amelynek mibenlétét hosszú évtizedeken át homály övezte. Az örökösök döntésére 2013-ban végül nyilvánosság elé került.

A gyűjtemény elzártságát Kövesi István életének eseményei, személyes tapasztalatai magyarázzák. A zsidó származású iparos mindazokat a csapásokat elszenvedte, amelyeket a történelmi események generáltak. A munkaszolgálat, a jogfosztás és a vagyonelkobzás stációi után a koncentrációs tábor rémségei következtek. Mauthausenből hazatérve új életet kezdett: családot alapított és apja foglalkozását követve húsboltot nyitott. Az államosítással aztán másodszorra is elvesztette egzisztenciáját. Sorsa 1957-ben rendeződött, mikor az újlipótvárosi kóser húsbolt vezetője lett. Ettől kezdve ez az üzlet biztosította a Kövesi család megélhetését. A szorgalmas munkával megtermelt profit a hatvanas évektől műgyűjtemény létrehozását tette lehetővé. A kezdetben befektetésnek induló tevékenység idővel szenvedéllyé vált.

A magyar mesterek alkotásaira koncentráló gyűjtemény legkorábbi darabja az 1870-es évekből való, a legkésőbbi 1976-ban, a gyűjtő halála előtt öt évvel született. A 115 műből álló kollekció tekintélyes része a 20. század első felének szerteágazó irányzatait képviseli.

A gyűjteményt a Magyar Nemzeti Bank 2015-ben megvásárolta, és a Herman Ottó Múzeum számára letétbe adta. A Miskolcon történő elhelyezés mellett több érv is szólt, köztük a múzeum által kezelt Petró-gyűjteménnyel, a szocializmus kori műgyűjtés másik reprezentánsával való közeli rokonság.

A gyűjtemény képeiből:
Rippl-Rónai József
RIPPL-RÓNAI JÓZSEF
(1861–1927)
LAZARINE PAPAGÁJJAL
1905
olaj, karton
Vaszary János, KÉPTÁR
VASZARY JÁNOS
(1867–1939)
MODELL
1905 körül
olaj, vászon
Aba-Novák Vilmos
ABA-NOVÁK VILMOS
(1894–1941)
IVANOFF CIRKUSZ
1932 körül
tempera, falemez
Berény Róbert, KÉPTÁR
BERÉNY RÓBERT
(1887–1953)
FEHÉR KUTYA ÉS FEKETE MACSKA
olaj, papírlemez
Koszta József
KOSZTA JÓZSEF
(1861–1949)
MÁKSZEDŐK
1915–1920 között
olaj, vászon
A PUBLIKUS GYŰJTEMÉNY
A Petró-gyűjtemény

Dr. Petró Sándor (1907–1976) miskolci belgyógyász, gyermek- és sportorvos azon kevesek közé tartozott, akik a szocializmus idején korszerű és hiánytalanul felszerelt magánrendelőt működtettek.

Az anyagi jóléttel párosuló képzőművészeti érdeklődés nyomán, az 50-es évekre alakult ki a céltudatos gyűjtési koncepció.

Petró doktor érdeklődése elsősorban a magyar képzőművészet emlékeire irányult. Felbecsülhetetlen értékű gyűjteménye az 1700-as évektől kezdődően a nemzeti festészet és szobrászat 250 éves időszakát fogja át.

Noha a gyűjtemény gerincét a hazai képzőművészet emlékei alkotják, külhoni képzőművészeti alkotásokat éppúgy magában foglal, mint iparművészeti tárgyakat. Ez utóbbiak között a szelencék és a keleti szőnyegek önálló kollekciót tesznek ki.

Petró Sándor sohasem rejtette el gyűjteményét. Kincseit szívesen megmutatta, a kiállításokra kölcsönkért műveket örömmel rendelkezésre bocsátotta.

Gyűjteményének kiemelkedő darabjait 1963-ban és 1970-ben Miskolcon önálló tárlatokon is bemutatta. Váratlan halálát követően a képzőművészeti műtárgyegyüttes jelentős része, több mint 600 alkotás – illetékmegváltás fejében – Miskolc város tulajdonába, egyúttal a Herman Ottó Múzeum kezelésébe került. 1983-ban – örököse elhunytával – újabb képzőművészeti alkotások, továbbá az iparművészeti kollekciók átvételére került sor.

A Herman Ottó Múzeum Képtára 1980 óta a Petró-gyűjtemény magyar remekműveire alapozza állandó bemutatóját. Egészen a most megnyíló, új kiállításig Petró Sándor kincsei a múzeumi törzsgyűjtemény kiválóságaival vegyítve voltak láthatók. Az idők folyamán többször is megújított képtár rendezési elve a 250 éves időszak művészettörténeti keresztmetszetének bemutatási szándéka volt.

A gyűjtemény képeiből:
Csontváry Kosztka Tivadar, Öreg halász
CSONTVÁRY KOSZTKA TIVADAR
(1853–1919)
ÖREG HALÁSZ
1902 körül
olaj, vászon
Rippl-Rónai József
RIPPL-RÓNAI JÓZSEF
(1861–1927)
SZÉP TÁJÉK A PIRENEUSOKBAN
1899.
olaj, papírlemez
Aba-Novák Vilmos
ABA-NOVÁK VILMOS
(1894–1941)
LAURA
1930 körül
tempera, falemez
Lotz Károly
LOTZ KÁROLY
(1833–1904)
MÚZSA (ÁMOR ÉS PSYCHÉ)
1880 körül
olaj, vászon
Keleti Gusztáv
KELETI GUSZTÁV
(1834–1902)
TÁTRAI TÁJ VÍZESÉSSEL
1860 körül
olaj, vászon